analytics

lördag 6 november 2010

Min älskade Ellis

Idag fyller min dotter 16 år. Förstår inte hur fort tiden går... känns som alldeles nyss du kom till oss! Ikväll firar vi med familjen med god mat och en massa paket :)


Mammalivet - har beskrivits så fint av Hanna Hedlund i en av sina sånger:

"Du kommer resa dig att gå, du kommer lära dig mitt namn. Det kommer tidvis att bli svårt, det blir kallt och åskan kommer gå. Men jag ska gnugga dig varm, jag ska viska ditt namn. Du kommer somna i min famn.

Vi kommer älska dig då.

Och det kommer bli tjat, och vi kommer säga nej. Du kommer smälla i dörrar och skrika "jag hatar dig". Det blir många hårda ord, när du sätter oss på prov för att se om vi står kvar.

Vi kommer älska dig då.

Och så kommer det en dag när någon sliter ditt hjärta itu. Du gråter på ditt rum, och vi undrar "Vad gör vi nu?". För den tröst som vi vill ge, den vill du inte ha. Du kommer vända dig bort, och du kommer be oss att gå.

Och vi, vi kommer älska dig då.

Du växer och blir stor, en dag är du längre än jag. Hittar någon annanstans att bo, det blir tyst, ditt rum står tomt. Vi ställer in något gammalt skräp, och blir sittande en stund och tänker tillbaks.

Vi kommer älska dig då.

Men det kommer alltid att finnas de som vill sätta dig på plats. Och de som vill tala om att du är ingenting värd. Men då minns du vad vi sagt, och du vet att de har fel. Du kommer inte höra på, du kommer vända dig och gå.

Och vi ska följa dina spår, vi vill veta vad du gör och hur det går. Och sen om några år sitter vi barnvakt så ofta vi får. Och vi är stolta kan du tro, stolta som få när vi ser dig med de små.

Vi kommer älska dig då.

Och så en mörk och kulen höst, när vi är gamla och trötta. Då tar du dig tid, kommer öven nån söndag med en flaska vin. Du gör vinter i vår trädgård, medan vi sitter och ser på och sen äter vi en bit.

Vi kommer älska dig då.

Jag lägger handen mot din kind. Mina läppar mot din panna. Och jag viskar några ord du inte kan förstå, men som ska skydda dig ändå..."

Grattis Ellis. Jag älskar dig!
/Mamma

Inga kommentarer: