analytics

onsdag 1 december 2010

Adventskalendrar jag minns...

Så här på första advent så är det adventskalendrarnas tid - eller julkalender som det heter nu. Kommer ni ihåg era favoriter? Här är några av mina!

Jag har ett svagt minne av "Barnen i Höjden" om Snucke som bodde med sin mamma i ett höghus. Detta var 1972 och jag var 5 år :)

1976 sänder man Teskedsgumman igen - en "upphottad" version från 1967...

Den här är nog min egna favorit - Trolltider 1979. Jag var 12 år, en perfekt ålder för julkalender :) Kommer ni ihåg introt med små spår i snön?

Kommer ni ihåg "Julstrul med Staffan och Bengt"? Året var 1984 och jag minns att det var skriverier om en bild på en man som hade en pistol - stora skriverier i tidningarna. Sedan är det ett uppehåll för mig tills 1996 då man sände "Mysteriet på Greveholm". Ellis var bara 2 år och jag tror inte hon såg så mycket av programmen det året :)

1999 var det dags för Julhunden, julkulan och pepparkaksgubben att ta plats i årets kalender "Julens hjältar"

2002 kunde vi följa "Dieselråttor och sjömansmöss". Jag kommer ihåg att den här kalendern fick Ellis som DVD-filmer - och hur många gånger hon och bästa kompisen såg den här kan jag inte ens räkna...

Har du glömt bort vilka julkalendrar som gått under åren? Kika in här och minns!

1 kommentar:

Karin & co sa...

Sitter hemma hos din systeryster. Har fått mat och glass så jag är belåten :-)

Hls Karin R