analytics

lördag 4 december 2010

Gott på bordet till jul?

God mat hör julen till, men ibland är det kul att prova lite nya inslag mot den vanliga skinkan (som är bäst nygriljerad kvällen innan julafton - och sen mest åker fram och tillbaka mellan bordet och kylen...). Kikade runt lite på nätet och hittade bl a en Rödlöks- och timjanpaj som kanske borde få en plats på bordet i jul... jag kommer att testa - den verkar mums tycker jag!
Sen vet jag hur vi är... julmat någon dag sen så "skulle det inte vara gott med vanlig mat". Köttfärsburgare med italiens smak - ett hett alternativ för mellandagarna! Vintips till detta: Chakana Estate Collection

NU pågår Sillkampen - för er som missat detta :). Vem vinner? Fredriks Vodka & Limesill eller Toms Senapssill med kanel & honung. Jag är lite nyfiken på den första - vad tycker ni? Och Peter - här är ett recept till bara dig!

ARDBEG-sill
Abbas 5-minuters sill
1/2 dl av inläggningslagen
ARDBEG Islay Single Malt Whisky efter smak och behag
Finhackat äpple
Rödlök
Färsk persilja

Blanda alla ingredienser. Låt stå ett dygn!
Recepttips från Jonas Fredsvik via sillkampen.se)

Själv gillar jag Västerbottensill - gjorde den förra året, men spar in på saltet då västerbottenosten är relativt salt, och trots att jag gillar vitlök, så kommer jag börja med en halv klyfta i år och smaka mig fram...
Krydda ditt brännvin själv - här tipsas det om Clementiner och kanelstång. Ja - varför inte?

... och till sist - ischoklad. I år kanske med smak av apelsin?

Inga kommentarer: