analytics

söndag 12 december 2010

Mumsig risotto!

Bild: Elle Mat & Vin
Hitta via bloggen "Två systrar" receptet på "Skaldjursrisotto med parmesan och citron" som verkade för god för att inte prova! Jag är väldigt förtjust i risotto i vanliga fall men det här kändes lite extra mumsig :)
Bjöd på den igårkväll när vi hade goda vänner över på mat och prat... och den var helt sagolik. Jag och fler mig mig tyckte detsamma - Rekommenderas! Dock använde jag enbart kräftstjärtar, men det var ingen nackdel tyckte jag... Här kommer i alla fall receptet, som ursprungligen är från Elle Mat&Vin:

4-6 portioner
2 banancharlottenlökar (jag använde mig av vanlig gul lök)
8 dl buljong
olja, smör till att fräsa löken
4 dl avorioris
3 dl vin
2 dl färskriven parmesan
250 gr mascarpone
250 gr skalade räkor
250 gr kräftstjärtar
1/2 pressad citron + rivet skal från citron
salt och peppar

Skala och hacka löken. Fräs den i olja+smör i en kastrull så den blir mjuk och genomskinlig. Den ska inte ta färg. Tillsätt riset och fräs det - under omrörning - så även det blir genomskinligt.

Häll på buljongen lite i taget, ca 2 dl, under omrörning. Varva med det vita vinet. Koka i 20-25 min under ständig omrörning. Man kan aldrig röra för mycket i en risotto!
Ta av kastrullen från värmen och tillsätt den rivna parmesanosten, mascarponeost samt skaldjuren. Smaksätt med citron, salt och peppar. Toppa med dill!

Till risotton hade vi dubbelmarinerad fläskfile, kycklingspett och en fräsch sallad. Mums!

1 kommentar:

peter sa...

Japp, verkligen gott....och receptet som ligger på din blogg på Ardbeg-sillen blev klart över förväntan.....